вівторок, 16 березня 2021 р.

Граматичні категорії. Значення і форми. Вираження граматичних значень.

 

                          Українська мова    10 клас

                               16 березня (вівторок )

                                       Урок №101

Тема.  Граматичні категорії. Значення і форми.Вираження граматичних значень.

                                     Хід уроку

*Досконале засвоєння граматики — це насамперед творчість, творення мовлення, вияв свого «я».

*Основними поняттями морфології є граматичне значення, граматична форма, словоформа та частини мови.

*Словоформа — це конкретна граматична форма слова: моя школа (Н. в.), іду до школи (Р. в.), дізнався в школі (Д. в.).Граматичне значення об'єднує граматично цілі групи або й класи слів. Наприклад, іменники герой, солдат, будинок, сад мають однакові граматичні значення називного відмінка, числа однини, виражають належність до чоловічого роду, мають загальне значення предметності. Неповнозначні слова не є носіями граматичних значень.

*Граматичне значення може виражатися закінченням (хата — Н. в., хати — Р. в.); афіксами (виступати — недок. вид, виступити — докон. вид); перенесенням наголосу (весни — Р. в. одн., весни — Н. в. мн.); службовим словом (співала б, на землі, хай будує).

*Граматична форма — це сукупність граматичних значень і відповідних засобів вираження їх у конкретному випадку вживання слова. Наприклад, у слові гарний закінчення -ий виражає значення роду (чоловічий), числа (однина), відмінка (називний).

Вибір варіантів граматичних форм регулюються граматичними нормами.

*Граматична категорія (від грец. kategoria — судження) є тим загальним (родовим), що знаходить свій вияв у частковому (видовому) — у граматичному значенні, у конкретних граматичних формах. Наприклад, у категорії відмінка іменників узагальнюється вся різноманітність семи відмінків і система відмінкових форм, дієслівна категорія особи об'єднує граматичні значення 1-ї, 2-ї і 3-ї особи, що виявляються у відповідних граматичних формах.

*Парадигма — сукупність усіх граматичних форм слова, що використовуються для вираження відповідних граматичних значень. Парадигму мають тільки змінювані слова.

Океан слів — це безмежжя, незліченність, схильність до необмеженого поповнення. Граматика ж — мудрий господар, володар цього океану. На противагу безмежжю слів граматика — стислість, суворі правила, які легко застосувати (І. Вихованець).

*Граматика — це розділ мовознавства, що вивчає закономірності будови слів, а також словосполучення й речення.

*Морфологія — розділ граматики, що вивчає структуру слова, форми словозміни, способи вираження граматичних значень; учення про частини мови і притаманні їм способи словотворення.

      Тренувальна вправа №1:

 Визначте граматичні значення змінюваних слів. З'ясуйте, якими частинами мови вони виражаються.

Минуло ще кілька сонцеворотів. Щоразу вічне світило у розповні літа щедро обдаровувало землю теплом, а людські серця — добротою. Одначе не з усякого насіння проростала доброта. Із білого — росло біле. Із чорного — чорне: злоба і мста.

Тож люди, допоки жили, доти й протиборствували. Життя від того ставало суворішим, жорстокішим, ущерть виповнювалось безкінечною несамовитістю. Тож мудрі й почали говорити: життя — це боротьба! (Р. Іваничук)

       Тренувальна вправа №2.Усно

З'ясуйте роль прийменників у вираженні граматичних значень. Поясніть орфограми та пунктограми. Визначте відмінок іменників, що вживаються з прийменниками.

1. На світі можна жить без еталонів, по-різному дивитися на світ: широкими очима, з-під долоні, крізь пальці, у кватирку, з-за воріт (Л. Костенко). 2. Вже в небі зорі висіяли мак. Дорога спить над ставом очеретяним (Л. Костенко). З Хто із миром — із хлібом стрінуть, на добро — і добром в одвіт. Хто з мечем — від меча загине,— бумерангом летить цей світ (М. Жайворон).

          Тренувальна вправа №3

Спишіть. Підкресліть дієслова. З'ясуйте, які граматичні значення вони виражають.

Життя — це картина. Батьки дають полотно, доля — рамку, оточення — фарби. А малювати доведеться самому.

             Домашнє завдання. №1.Опрацювати параграф № 54

№2. Спишіть, розставляючи потрібні розділові знаки. З'ясуйте, які слова в тексті мають лексичні й граматичні значення. Визначте способи вираження граматичного значення.

Життя вельми пришвидшилося в наш час ми встигаємо зробити купу справ про які в минулому навіть не можна було й мріяти. Ми постійно поспішаємо біжимо й не встигаємо вчасно подякувати де треба усміхнутися сказати добре слово або просто не бовкнути щось коли можна було й промовчати якби був час подумати (Ніка Нікалео)

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар