четвер, 18 березня 2021 р.

Л.Українка " Слово,чому ти не твердая криця?"

 

                                                  Українська література  10 клас

                                                          18 березня ( четвер )

                                                             Урок № 102

Тема. Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, автобіографічні мотиви (Слово, чому ти не твердая криця?)

Хід уроку

* Дайте відповіді на запитання :

 1. Чи можна сказати, що слово є зброєю?

 2. Чи можна поранити словом?

 3. Чому людина відчуває біль від слова?

                               *Прокоментуйте прислів'я про силу слова

1.Давши слово — держись, не давши — кріпись.2. Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.3. Шабля ранить голову, а слово — душу.4. Рана загоїться, зле слово — ніколи. 5.Удар забувається, а слово пам’ятається.6. Від теплого слова й лід розмерзає.7. Гостре словечко коле сердечко .

***Поетична спадщина Лесі Українки не тільки належить українському народові, а й входить до всесвітньої скарбниці художнього слова. А поетичним маніфестом письменниці, її мистецьким кредо став вірш «Слово, чому ти не твердая криця?». Письменниця звертається до слова, яке повинне підіймати народ на боротьбу, а отже, «здіймати вражі голови з плеч». З іменем Лесі Українки в українську літературу ввійшов співець осяйних ідеалів людства, письменник-громадянин.

*Виразне читання поезії «Слово, чому ти не твердая криця?».

*Бесіда за змістом прочитаного

1. Які враження у вас викликав твір?

 2. У чому ви вбачаєте його ідею?

 3. Яка тема вірша?

 3. Як авторка ставиться до свого таланту?

 4. Чому письменниця ототожнює слово із живою істотою? Які прийоми вона для цього використовує?

 5. Як ви гадаєте, чому авторка більше покладається на силу своїх творів, аніж на фізичну силу?

 6. Кого Леся Українка вважає месниками, що візьмуть її зброю?

***Робота з таблицею(переписати в зошит)

Жанр

Громадянська лірика

Тема

Звернення до слова, як до могутньої зброї в руках людини

Ідея

Уславлення міцної зброї, тобто слова, яке в умілих руках перетворюється на меч. Ліричний герой звертається до слова, як до єдиного, що може її захистити, чим вона може добитися справедливості

Римування

Парне

Віршовий розмір

Чотирьохстопний дактиль

Епітети

Твердая (криця); гострий, безжалісний (меч); вражі (голови); щира, гартована (мова); (зброя) іскриста; невідомих (братів); месники (дужі); хворі (руки)

Метафори

Зброя «іскриста». «єдиная зброя». «меч на катів». «щира, гартована мова».

***У першій строфі поезії письменниця звертається до слова, яке повинне підіймати народ на боротьбу, а отже, «здіймати вражі голови з плеч». А наступна строфа — це по суті аналіз «своєї письменницької громадянської позиції». поетеса ніколи не видобувала фальшивих нот зі своєї ліри для боротьби з ворогом, гартувала слово кров’ю власного серця. Це добре передано за допомогою алітерації — звукових повторів. Третя строфа — переконання в доцільності своєї письменницької праці, адже її слова приносять людям утіху. У наступній строфі — думка, що її «слово». може стати «кращим мечем на катів». Дві останні строфи сповнені радісним переконанням: гартоване кров’ю серце, щире, вистраждане всім життям, художнє слово стає міцною зброєю лише тоді, коли його візьмуть дужі месники, задля яких вона й гартує цю свою зброю.

            ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 1.Виразно читати поезію.

                                                           2. Прочитати першу дію « Лісової пісні ».

 



Немає коментарів:

Дописати коментар