вівторок, 16 березня 2021 р.

Л.Українка." Contra spem spero!".

 

 

                                       Українська література  10 клас

                                            16 березня (вівторок )

                                              Урок № 101

                                    ТЕМА.  Леся Українка « Contra spem spero !”.

Образотворчий прийом контрасту,

 світо­глядна декларація сильної вольової особи­стості у вірші.

ХІД  УРОКУ

                                          Письмовий літературний диктант

1. Назва першого Лесиного вірша...

2.  Рік виходу першої збірки Лесі Українки…

3. 1899 р. вийшла збірка…

4. Свої вірші Леся Українка компонувала за… принципом.

5.  1902 р. виходить збірка…

6. Крім віршів, Леся Українка писала…

 * Поезія «Соntra spem spero !» у перекладі з латинської означає «без надії сподіваюсь» Поштовхом до написання цієї поезія стало нестерпне загострення хвороби. 19 – річна Леся стояла перед вибором: скоритися перед важкою недугою чи стати на шлях боротьби за право на повноцінне життя.  Написана  поезія  2 травня 1890 року. У листі до брата вона зазначає: « Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори».

1.     Виразне читання поезії

2.      Робота над змістом поезії « Contra spem spero» ( письмово в зошит )

Ø До якого виду лірики належить твір?

Ø Визначте тему поезії. 

Ø Яка ідея твору?

Ø Як побудований вірш?

Ø Який настрій стає для вірша визначальним в цілому?

                               *Сізіф був царем міста Корінфа.
Боги прирекли Сізіфа за всі його злочини на страшну кару. Він повинен вічно котити на круту гору важкий камінь. Як тільки камінь торкається вершини гори, він виривається з Сізіфових рук і летить у прірву. Тоді Сізіф, заточуючись від утоми, сходить за ним, і все починається спочатку. Ось звідки взявся крилатий вислів «сізіфова праця».

                      *Які дві системи образів – символів присутні у вірші?

Похмурі                                                                             Оптимістичні

Думи, хмари осінні                                                                        весна золота

В жалю, в голосінні                                                                         молодії літа

 Крізь сльози                                                                                      сміятись                                                                                                                     Серед лиха                                                                                        співати пісні (спів)                                                       

Без надії                                                                                          Жити хочу! (життя)

Думи сумні                                                                                     барвисті квітки

Сльози гіркі                                                                                       

На вбогім сумнім перелазі                                                           весела весна                            

Важкий камінь                                                                               весела пісня

Страшна вага                                                                                     зірка провідна

Темна нічка                                                                                      ясна владарка

                                                                                   Буду жити!

Ø Зверніть увагу, Образи є контрастними. Кожна контрастна пара розшифровується через творчу долю Лесі Українки, має загальнолюдський зміст, свідчить про те, що вічним  є зіткнення мрії з дійсністю

Ø Які асоціації  викликає у вас слово життя?

Ø Який ключовий образ у творі?

Ø Якою є  душа у поетеси?

          Головні думки поезії   « Contra spem spero»?:

·        заклик до мужності та стійкості в боротьбі із життєвими труднощами;

·         намагання бути щасливим наперекір тяжким обставинам;

·         думка про те, що надія має померти останньо

Сподівання без надії – це дійсно парадокс. Але це ще є лозунгом. Жадоба до життя, небажання скоритися долі, цей сміх крізь сльози, згода жити й продовжувати боротьбу, характеризують не лише Лесю Українку – лірика, а й Лесю Українку – громадянина, Лесю Українку – людину.

                          Домашнє  завдання. Вивчити поезію напам'ять.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар