Українська література 6 клас
16 березня (вівторок )
Урок № 50
Тема: В. Нестайко «Тореадори з
Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору
ХІД УРОКУ
1. Життєвий і творчий шлях В. Нестайка .
Народився в 1930 році.
Всеволод Нестайко належить до покоління, чиє дитинство
обірвала війна. Дитячі роки письменника залишили згадку не лише про війну...
Народився в місті Бердичеві Житомирської області. Батька
хлопчик майже не пам'ятає. Йому було чотири роки, коли прийшла звістка про те,
що тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання. Всеволод пригадує
лише, як батько частував його смачними цукерками у прощальний вечір і як мама
повела його й сестричку в цирк, щоб хоч якось розрадити після таткового
від'їзду. А був він веселою і товариською людиною, знав п'ять мов. Довго
сподівався Всеволод Зіновійович, що батько все ще повернеться, тільки недавно
перестав чекати...
Про Бердичів хлопчик нічого не пам'ятає, окрім страшного
голоду тридцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти він, зітхаючи,
просив маму: «Ну, то дай хоч води напитися». Рятуючись від голодомору, сім'я
переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став
рідним містом для письменника.
У дитинстві Всеволод був дуже хворобливим хлопчиком. Не
було, здається, такої дитячої хвороби, котрою б він не перехворів. Мама вчителювала
і не могла сидіти постійно біля сина. Доводилось зачиняти його самого вдома.
Тому дитинство для Всеволода — це самотність. Сидів у коридорі під дверима і
вслухався в жахливу тишу, а в уяві вимальовувалися різні потвори і чудовиська.
Тоді починав гірко плакати, але його ніхто не чув. Хіба якась сусідка підійде з
того боку дверей, поговорить хвилинку-другу й піде у своїх справах. Наперекір
жахливим картинам почав вигадувати смішні історії (в роду в них усі були
жартунами). Отак і змагалися між собою жахи і веселі дотепи.
А потім була школа. І знову залишався сам, але самотність
уже змінилась на самостійність. На одному з уроків у першому класі надокучило
Всеволодові сидіти, він неквапом підвівся з місця і пішов собі між партами.
— Ти куди? — здивовано запитала Ліна Митрофанівна.
— Нікуди. Я просто гуляю. Мені казала мама, що сидіти
довго на одному місці не можна.
Отак і прогулювався декілька днів, аж поки Вася Мостовой
не підставив йому ногу і хлопчик не гепнувся на втіху всьому класові.
...Одного літнього дня діти біля свого будинку грали у
війну, коли
0 12 годині радіо принесло страшну звістку — почалася
війна. Вони жили дитячими вимріяними уявленнями про війну і не могли зрозуміти
заплаканих облич матерів.
— Ми цього Гітлера за один день розіб'ємо, — вигукували
хлопчаки, розмахуючи руками. Був серед них і одинадцятирічний Всеволод. Не
знав він, що це була його остання дитяча гра. А скільки довелося пережити в
окупованому фашистами місті!
Мама не встигла евакуюватися, тому що хлопчик знову
захворів. Серце її розривалося, бо дочка в цей час була в Москві (вона там вчилася
в інституті). Цілих два роки про неї нічого не знали. Мама підпільно
організувала школу, вчила Всеволода і його однолітків. Це був їхній п'ятий
клас.
Іноді стає моторошно від спогадів про ті часи.
Письменнику згадується відчайдушний мамин зойк, коли біля нього розірвався
снаряд і він впав, засипаний землею. Та найстрашніша подія трапилася у Бабиному Яру. Відступаючи,
німці палили свої жертви. Вони примушували робити це військовополонених.
Одного разу кілька полонених утекло. Фашисти з собаками кинулися їх шукати. А
Всеволод з Павлушею неподалік рвали в ліщині горіхи. Німець подумав, що це
втікачі, вистрелив Павлуші прямо в скроню і націлився на Всеволода, але потім
розглядів. Що це були діти...
Багато професій поміняв Всеволод Нестайко. Він був і
столяром, і візником, і репетитором. Та найбільшу втіху одержує від зізнання маленьких читачів,
що вони беруть в руки його книжечки, коли залишаються самі або хворіють.
Однак перш ніж стати дитячим письменником, закінчив
філологічний факультет Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка.
Потім працював у редакціях журналів «Дніпро», «Барвінок»,
у видавництві «Молодь», де й було надруковано його першу книжку «Шурка і
Шурко». Почин був добрий — слідом посипалися одна за однією повісті,
оповідання для дітей: «В країні сонячних зайчиків», «Пригоди Робінзона Крузо»,
«Незнайомець з тринадцятої квартири», «Таємниця трьох невідомих», «Пригоди
близнят-козенят», «Тореадори з Васюківки», «Пригоди Грицька Половинки»,
«Незвичайні пригоди у лісовій школі», «П'ятірка з хвостиком» та багато інших.
У них — дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі, сміливі маленькі герої в
різних життєвих ситуаціях, часом і драматичних, і зовсім химерних,
сфантазованих. А поряд — добрий, лагідний дух самого автора, що несе в наш
непростий світ добро і любов. І це Всеволод Нестайко робить настільки щиро й
чесно — його твори не залишають байдужим, жодного читача. Саме тому вони
перекладені багатьма мовами світу. Популярність письменника поширилася далеко
за межі України. За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» він
удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки»
одержав Гран-Прі на Міжнародному фестивалі в Австралії, фільм за твором
«Одиниця з обманом» — спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово.
Рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури книжку «Тореадори з
Васюківки» включено до особливого Почесного списку Г.-Х. Андерсена.
2. Теорія літератури .
1. Повість — епічний прозовий твір (рідше
віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою
охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між
романом та оповіданням .
2. Романтика — незвичайність, казковість
чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини.
Героїка, піднесеність.
3. Пригодницький твір — це твір, в якому зображені непередбачені, несподівані
події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що трапляються з героями
під час подорожі, мандрівки і часто пов'язані з ризиком.
«Саме тому, що дитинство моє перервала війна і довелося
зазнати чимало гірких недитячих переживань, рано подорослішати, мені й
захотілося писати для дітей — повернутися у дитинство і догратися, досміятися,
пофантазувати разом з юними читачами».
В. Нестайко
3. Робота з текстом.
* Тема: зображення різноманітних пригод
хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести
власну самостійність у їх вирішенні.
* Ідея: уславлення дитячої кмітливості,
винахідливості, розуміння почуття гумору та засудження необдуманих вчинків.
* Основна думка: саме з дитинства формується людське
«я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні
наміри.
* Жанр: пригодницький та гумористичний твір.
* Композиція.
Події у 1 частині твору відбуваються протягом двох днів.
Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом
Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.
Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити
якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські
здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня).
Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які
траплялися з хлопцями.
Розв'язка: всі ситуації, до яких потрапляли
хлопці, закінчувалися добре.
*** Фільм за твором «Тореадори з
Васюківки» одержав Гран - Прі на Міжнародному фестивалі в Австралії.
Домашнє завдання. Прочитати перший розділ твору.
Немає коментарів:
Дописати коментар