Українська література 10 клас
30 березня (вівторок )
Урок № 105
Тема. Л.Українка. « Лісова пісня ». Роздвоєність образу Лукаша.
Хід уроку
*Найдраматичнішим образом драми є образ
Лукаша. його драматизм, у першу чергу, у нерозуміння самого себе, в його роздвоєності: з одного боку, юнак має співочу душу
творця, з іншого — йому не чужі почуття власника, егоїста.Це підтверджують і
слова Мавки, яка говорить: «У тебе голос чистий, як струмок, а очі непрозорі».
Створюючи образ Лукаша,
Леся Українка торкнулася надзвичайно важливої життєвої проблеми: вміння
реалізувати творчі можливості особистості, особливо якщо ти творча натура. Чим
же викликана роздвоєність Лукаша?
*Зовнішність Лукаша. Це
— «дуже молодий хлопець, гарний чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче;
убраний «… в полотняну одежу… сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим
коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні за
стіжки, свити він не має; на голові бриль; на поясі ножик і ківшик з лика на
мотузку».
Риси характеру персонажа,які
можна побачити під час першої зустрічі з ним напровесні на галявині волинського
лісу: щирість, дитяча допитливість, чистота помислів юнака.
Мистецький хист Лукаша: «З
очеретів чутно голос сопілки, ніжний, кучерявий, і як він розвивається, так
розвивається все в лісі. Спочатку на вербі та вільхах замайоріли сережки, потім
береза листом залепетала. На озері розкрились лілеї білі й зазолотіли квітки на
лататті. Дика рожа появляє ніжні пуп’янки». — це сопілка Лукаша.
Зустріч з Мавкою, кохання
до неї окрилило Лукаша. Він захоплюється красою Мавки, з подивом спостерігає,
зачаровано слухаючи її розповідь, як міниться вираз її очей про зимовий сон
природи. Покохавши Мавку, Лукаш розкриває перед нею свою поетичну душу. Як і
його кохана, він чує, «як солов'ї весільним співом дзвонять». «вже не щебечуть,
не тьохкають, як завжди, а співають: «Цілуй! Цілуй! Цілуй!».
✵ Позитивні задатки в характері Лукаша — це вплив
дядька Лева. Дядько Лев є втіленням гармонії у стосунках людини і природи, він
володіє великою мудрістю і вміє жити у мирі й злагоді з навколишнім світом і
силами природи. У мові дядька Лева відбито його життєвий досвід, знання про
світ. Він володіє словами, які допомагають облаштувати мирне співжиття з
мешканцями лісу і вберегтися від усіляких напастей)
Причини розвитку негативних рис у
характері Лукаша:
*вплив суспільного
середовища та обставин життя: *лицемірство;
* корисливість, що панують
у взаєминах людей, проникли і в душу Лукаша.
✵ Мати постійно незадоволена грою сина на сопілці, його
взаєминами з Мавкою, які, на її погляд, заважають працювати. Хоча Лукаш
спочатку намагається захищати себе і Мавку, згодом починає розділяти погляди
матері на те, що робота і краса — несумісні; невістка в сім'ї — невільниця,
гірша наймички, і цінують її за придане; всім і за все треба віддячувати,
навіть за почуття любові; «… їм така невістка не до мислі… Тобі недобра з їх
свекруха буде!». «їм невістки треба, бо треба помочі — вони старі. Чужу все до
роботи заставляти не випадає… Наймички — не дочки». «Була надія, що віддячусь
потім». — так він каже Мавці, коли вона благає його не зневажати «душі своєї
цвіту».
*Пізнє літо провіщає
згасання кохання Лукаша. Він перестає грати на сопілці. Власницькі почуття
остаточно оволоділи ним.
✵ Природа наділила Лукаша поетичним хистом, але
способом свого життя він не може піднестися до нього, не може розвинути в собі
цей дар. Коли його засмоктує буденщина, практицизм, то вона витісняє з душі
юнака вміння творити красу, він не може реалізувати своїх творчих можливостей,
бо дбає не про високе, а про буденне, сіре.
✵Цей образ набуває в творі алегоричного звучання: він
символізує складність людських поривань до ідеалу, приклад того, як засмоктує
людину буденщина. Проте вбити мрію неможливо, і саме про це співає сопілка
Лукаша у кінці п’єси. В останній сцені Леся Українка показує торжество краси в
душі Лукаша. Звернений до власної долі монолог Лукаша перейнятий не стільки
скорботою, скільки вірою у високе призначення людини, силу людського хисту,
розуму, волі.
Домашнє завдання. Скласти план до
характеристики образу Лукаша(письмово в зошит).
Немає коментарів:
Дописати коментар