неділя, 28 березня 2021 р.

Образ Мавки.

 

                                     

              Українська література 10 клас

                           29 березня (понеділок)

                         Урок № 104

Тема:  Образ Мавки у драмі «Лісова пісня» Лесі Українки.

                                           Хід уроку

          * Літературний диктант за твором «Лісова пісня». З яким епізодом пов’язані подані слова?(письмово).

1.     «Та я хотів собі сопілку втяти –

Хороший тута вельми очерет…

2.     «Ох, як я довго спала!» …

3.     «Ну, як-таки, щоб воля не пропала?» …

4.     «Як солодко грає,

Як глибоко крає,

Розтинає білі груди, серденько виймає!» …

5.     «Сестрице,  пошануй!

 Краси моєї не руйнуй!» …

6.     «Дитино бідна,

Чого ти йшла від нас у край понурий?» …

7.     «До кого ти прийшла? Його нема.

Я знаю, ти до нього! Признавайся –

Він твій  коханок?» …

8.     «Я не піду.

Я з лісу не піду. Я в лісі буду.» …

9.     «Заграй, заграй, дай голос мому серцю!

Воно ж одно лишилося від мене.» …

        *Леся Українка уміла мріяти. Її мрія була висока і чиста, піднесена, філософсько-мудра. А ще — вона була така велика, що її вистачить на всіх нас. Треба тільки прислухатися й почути, як виспівує птах Лесиної душі:      

Не зневажай душі своєї цвіту,

 бо з нього виросло кохання наше!

Той цвіт від папороті чарівніший —

він скарби творить, а не відкриває.

У мене мов зродилось друге серце

Як я його пізнала. В ту хвилину Огнисте диво сталось.

       *   20 грудня 1911 р. Л. Українка пише своїй матері: «...А то ще й здавна тую мавку «в умі держала», ще аж із того часу, як ти в Жаборищі мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь лісом з маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привиділася мавка. Зачарував мене сей образ на весь вік».

                                         Теорія літератури.

Художній образ – це складова мистецька форма відображення дійсності.

-         Що поєднується в образі? (У ньому поєднується: дійсність з неповторною індивідуальністю художника; загальне з індивідуальним; емоційне з раціональним; правда з вимислом.                                                            

-         Які є види образів?

Образи – це конкретно – чуттєве змалювання людської особи (образи-персонажі), предмета(образи-речі), явища природи(образи-пейзажі).                       

 

- На які групи поділяються персонажі твору?   ( на 2: істоти, які живуть у лісі, озері і люди)

- Хто ж є головною героїнею?                            (Мавка, вона займає особливе місце)

  Перше знайомство з мавкою розвіює всі уявлення про міфічну особу — це людина.                                                                                 

 - Яка найголовніша риса характеру спостерігається у Мавки. (Волелюбність. Воля для Мавки така ж необхідна умова життя, як прекрасний навколишній світ природи. Отже. Мавка — дитя природи, яка найбільше цінує волю).

Ну як-таки, щоб воля — та пропала

Се ж так колись і вітер пропаде.

      Чому вітер, а не сонце чи небо? Уявімо, що не стало вітру? (Люди задихнуться. Людина живе завдяки повітрю, кисню).  

   Що означає для Мавки воля? (Життя)

    Яке було життя Мавки до зустрічі з Лукашем?

   До зустрічі з Лукашем у Мавки було   безтурботне, вільне життя. Вона спала всю зиму і прокидалася навесні. Вона не задумувалася про свій родовід, про свій вік, товаришувала із вербою, звала її матусею, розуміла розмову рожі і ясена, мріяла білими снами, жартувала з перелесником і гралася з вітром. Тобто жила у повній гармонії з природою.

                        *Гра дерев'яної дудочки має таку величезну силу, що рушить природу. Мавка не бачить Лукаша, лише чує його гру на сопілці — з цього починається кохання.  Про це Мавка розмірковує так:

       Не зневажай душі своєї цвіту,

бо з нього виросло кохання наше!

Той цвіт від папороті чарівніший —

він скарби творить, а не відкриває.

 — А у чому суть Мавчиного щастя?

Заради коханого вона залишає ліс, іде між люди Але високі мрії про вільне,, щедре, як сама природа життя не могли здійснитися в умовах експлуататорського суспільства.

Лукаш стає черствим, ображає Мавку, зраджує їхньому коханню.

Світить  місяць,  світить  ясний,  зірочкам  моргає,

 Щось  не  йде  до  мене  милий,  серце  завмирає.

 То  замре  моє  серденько,  а  то  затріпоче,

 Те,  що  люди  мені  кажуть , вірити  не  хоче.

 Присягався  у  коханні,  щиро  так  божився,

 Ну,  а  люди  вже  говорять,  що  він  одружився.

 Ще  й  сміються  прямо  в  очі,  кого  покохала?

 Бодай  я  ту  чорну  звістку  чути  не  діждала.

 Ось  зустріла  ненароком  опустив  він  очі,

 Мене  бачити  і  чути  він  уже  не  хоче.

 Розтоптав  моє  кохання,  ще  й  плюнув  у  душу,

 З  цією  раною  на  серці  я  вік  жити  мушу.

 Щось  не  світить  місяченько  заховавсь  за  хмару,

 Чому  зразу  не  признався,  що  я  не  до  пари.

 

І Мавка хоче забуття. Та чи судилося Мавці забуття? Але і тут вона щаслива, вона повертається: Я муку свою люблю, і їй дано життя. Я збагнула, що забуття не суджено мені.

             *Чим Мавка відрізнялася від людей? ( на відміну від інших людей Мавка перебуває в повній гармонії з природою. Для неї робота – це не повинність невільника, раба, наймита перед своїм хазяїном, не лише засіб для існування, а потреба душі, розумне, осмислине діяння, нероздільне з красою.

-         З чим спіткалася Мавка, живучи в Лукашевій сім'ї? (Мавка спіткалася з грубістю, черствістю, егоїзмом. І вона добротою, ніжністю хоче захистити чисте кохання від цих проявів зла, захистити цвіт душі свого коханого, своє і його щастя. У цій боротьбі Мавка проявляє стриманість, терплячість – на грубощі Лукашевої матері відповідає лагідно й покірно.

                    *Мавка — це ідеал людини, якій властиві волелюбність, гуманність, щирість, глибина почуттів, тонке відчуття природи і мистецтва, готовність іти на самопожертву. Одночасно вона є втіленням краси і багатства лісу, виступає як символ вічності матерії і безперервного руху в природі. Ця ідея розкривається в останньому монолозі Мавки.

               Домашнє завдання. Скласти план до характеристики образу Мавки.

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар