Українська література 10 клас
29 березня
(понеділок)
Урок № 104
Тема: Образ Мавки у драмі «Лісова пісня» Лесі Українки.
Хід уроку
* Літературний диктант за твором «Лісова пісня». З яким епізодом пов’язані
подані слова?(письмово).
1. «Та я хотів собі сопілку
втяти –
Хороший тута
вельми очерет…
2. «Ох, як я довго спала!» …
3. «Ну, як-таки, щоб воля не
пропала?» …
4. «Як солодко грає,
Як глибоко
крає,
Розтинає
білі груди, серденько виймає!» …
5. «Сестрице, пошануй!
Краси моєї не руйнуй!» …
6. «Дитино бідна,
Чого ти йшла
від нас у край понурий?» …
7. «До кого ти прийшла? Його
нема.
Я знаю, ти
до нього! Признавайся –
Він
твій коханок?» …
8. «Я не піду.
Я з лісу не
піду. Я в лісі буду.» …
9. «Заграй, заграй, дай
голос мому серцю!
Воно ж одно
лишилося від мене.» …
*Леся Українка уміла мріяти. Її мрія була
висока і чиста, піднесена, філософсько-мудра. А ще — вона була така велика, що
її вистачить на всіх нас. Треба тільки прислухатися й почути, як виспівує птах
Лесиної душі:
Не зневажай душі своєї цвіту,
бо з нього виросло
кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший —
він скарби творить, а не відкриває.
У мене мов зродилось друге серце
Як я його пізнала. В ту хвилину Огнисте диво
сталось.
* 20 грудня 1911 р. Л. Українка
пише своїй матері: «...А то ще й здавна тую мавку «в умі держала», ще аж із
того часу, як ти в Жаборищі мені щось про мавок розказувала, як ми йшли якимсь
лісом з маленькими, але дуже рясними деревами. Потім я в Колодяжному в місячну
ніч бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привиділася мавка. Зачарував
мене сей образ на весь вік».
Теорія
літератури.
Художній
образ – це складова мистецька форма
відображення дійсності.
-
Що поєднується в образі? (У ньому поєднується: дійсність з неповторною індивідуальністю
художника; загальне з індивідуальним; емоційне з раціональним; правда з
вимислом.
-
Які є види образів?
Образи – це
конкретно – чуттєве змалювання людської особи (образи-персонажі),
предмета(образи-речі), явища природи(образи-пейзажі).
- На які групи поділяються персонажі твору? ( на
2: істоти, які живуть у лісі, озері і люди)
- Хто ж є головною героїнею?
(Мавка, вона займає особливе місце)
Перше
знайомство з мавкою розвіює всі уявлення про міфічну особу — це людина.
- Яка найголовніша риса характеру
спостерігається у Мавки. (Волелюбність.
Воля для Мавки така ж необхідна умова життя, як прекрасний навколишній світ
природи. Отже. Мавка — дитя природи, яка найбільше цінує волю).
Ну як-таки, щоб воля — та пропала
Се ж так колись і вітер пропаде.
— Чому
вітер, а не сонце чи небо? Уявімо, що не стало вітру? (Люди задихнуться. Людина живе завдяки повітрю, кисню).
— Що означає для Мавки
воля? (Життя)
— Яке було життя Мавки до зустрічі з Лукашем?
— До зустрічі з Лукашем у
Мавки було безтурботне, вільне життя. Вона спала всю зиму
і прокидалася навесні. Вона не задумувалася про свій родовід, про свій вік,
товаришувала із вербою, звала її матусею, розуміла розмову рожі і ясена, мріяла
білими снами, жартувала з перелесником і гралася з вітром. Тобто жила у повній
гармонії з природою.
*Гра дерев'яної дудочки
має таку величезну силу, що рушить природу. Мавка не бачить Лукаша, лише чує
його гру на сопілці — з цього починається кохання. Про це Мавка розмірковує так:
Не
зневажай душі своєї цвіту,
бо з нього виросло кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший
—
він скарби творить, а не
відкриває.
— А у
чому суть Мавчиного щастя?
Заради коханого вона залишає ліс, іде між люди Але високі
мрії про вільне,, щедре, як сама природа життя не могли здійснитися в умовах
експлуататорського суспільства.
Лукаш стає черствим, ображає Мавку, зраджує їхньому
коханню.
Світить місяць, світить
ясний, зірочкам моргає,
Щось
не йде до
мене милий, серце
завмирає.
То
замре моє серденько,
а то затріпоче,
Те,
що люди мені
кажуть , вірити не
хоче.
Присягався
у коханні, щиро
так божився,
Ну,
а люди вже
говорять, що він
одружився.
Ще
й сміються прямо
в очі, кого
покохала?
Бодай я ту
чорну звістку чути
не діждала.
Ось
зустріла ненароком опустив
він очі,
Мене
бачити і чути
він уже не
хоче.
Розтоптав
моє кохання, ще
й плюнув у
душу,
З
цією раною на
серці я вік
жити мушу.
Щось
не світить місяченько
заховавсь за хмару,
Чому
зразу не признався,
що я не
до пари.
І Мавка хоче забуття. Та чи
судилося Мавці забуття? Але і тут вона щаслива, вона повертається: Я муку свою
люблю, і їй дано життя. Я збагнула, що забуття не суджено мені.
*Чим Мавка відрізнялася від людей?
( на відміну від інших людей Мавка
перебуває в повній гармонії з природою. Для неї робота – це не повинність
невільника, раба, наймита перед своїм хазяїном, не лише засіб для існування, а
потреба душі, розумне, осмислине діяння, нероздільне з красою.
-
З чим спіткалася Мавка, живучи в Лукашевій сім'ї? (Мавка
спіткалася з грубістю, черствістю, егоїзмом. І вона добротою, ніжністю хоче
захистити чисте кохання від цих проявів зла, захистити цвіт душі свого
коханого, своє і його щастя. У цій боротьбі Мавка проявляє стриманість,
терплячість – на грубощі Лукашевої матері відповідає лагідно й покірно.
*Мавка — це ідеал людини, якій
властиві волелюбність, гуманність, щирість, глибина почуттів, тонке відчуття
природи і мистецтва, готовність іти на самопожертву. Одночасно вона є втіленням
краси і багатства лісу, виступає як символ вічності матерії і безперервного
руху в природі. Ця ідея розкривається в останньому монолозі Мавки.
Домашнє
завдання. Скласти план до характеристики образу Мавки.
Немає коментарів:
Дописати коментар