Українська мова 10
клас
2 квітня (
п’ятниця )
Урок № 107
Тема. Прикметник як частина мови.
Лексико-граматичні розряди прикметників, їх
особливості і функціонування у мовленні.
Хід уроку
***Чи ти
задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!
Який співець, поет, який письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло — визначати речі, —
ім'я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.
Ну а візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка дієслів!
Прикметник
дасть іменнику — предмету
якусь його ознаку чи прикмету.
***Кожну частину мови письменник Дмитро
Білоус називає золотими злитками, адже без жодної з них ми не можемо обійтися,
оскільки вони дуже важливі у нашій мові. Кожна з них виконує свою роль, і ми
повинні вивчати й знати і її значення, і граматичні ознаки, і її синтаксичну
роль.
Розряди
прикметників
якісні |
відносні |
присвійні |
|
|
|
Безпосередні ознаки,
закладені в самій суті предметів, ознаки, які здатні
виявлятися різною мірою, інтенсивністю і сприймаються: |
Виражають незмінну ознаку, яка не може
виявлятися більшою чи меншою мірою, опосередковано
через відношення до чогось; |
Вказують на
належність предмета якійсь істоті й відповідать на питання чий? чия? чиє?: мамин, татів, братів, сестриччин, Ольжина,
бабусина |
-
Зором: яскравий -
Слухом: голосний -
Смаком: кислий -
Нюхом: запашний -
Дотиком (органами чуття безпосередньо): теплий, холодний, м’який |
-
Предмета: скляний, кораловий, керамічний -
Явища: осінній,
літніій, грунтовий, дощовий. -
Призначення: шкільний, шевський, канцелярський |
Творяться лише від назв істот: лисичка –
лисиччина, вовк – вовчий, Перепілка – перепілчин, Соловейко - соловейків |
-
Просторові: широкий -
Часові: короткий, повільний, швидкий |
-
Абстрактного поняття: політичний, географічний, античний, польський,
атмосферний, мовленнєвий |
Суфікси –
ин (-їн): Таня – Танин, Галя – Галин, бабуся – бабусин, Зоя, Зоїн. -
ів (-їв): Іван – Іванів, Данило
– Данилів, батько - батьків |
-
Духовні чи фізичні властивості живих істот: -
Вродливий, добрий, сміливмй, тямущий, розумний. |
-
Місця і часу: тутешній, -
Учорашній, тижневий, торішній, минулорічний, колишній,
щомісячний, дводенний |
-ач
(-яч): собачий, ослячий, курячий, телячий, заячий. |
-
Зовнішня форма: опуклий, плоский, круглий. |
-
Числа: поодинокий, потрійний, двозначний, десятковий |
-
Ин (-їн): орел – орлиний, сокіл – соколиний, зозулин,
чайка – чаїний і чайчин |
-
Загальна оцінка: поганий, гарний. |
-
Дії: підготовчий, лічильний, пральний,
розвантажувальний. |
|
Тренувальна вправа
Солодкий, гіркий,
холодний, гарячий.
Із поданими прикметниками
складіть по 2 речення, щоб у першому реченні вони були вжиті у прямому значенні, а в другому –
в переносному.
Тренувальна вправа
Завдання. Записати. Підкреслити
всі члени речення
Його теплий погляд був
привітним і добрим. Літо тепле, але дощове.
Літній день сонячний і
безвітряний.
Домашнє завдання: вивчити $ 60, впр.433.
Немає коментарів:
Дописати коментар