четвер, 1 квітня 2021 р.

Прикметник

 

                         Українська мова 10 клас

                              2 квітня ( п’ятниця )

                              Урок № 107

Тема. Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування у мовленні.

                                                  Хід уроку

***Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!

Який співець, поет, який письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло — визначати речі, —
ім'я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
  

     а  вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику — предмету
якусь його ознаку чи прикмету.
                

   ***Кожну частину мови письменник Дмитро Білоус називає золотими злитками, адже без жодної з них ми не можемо обійтися, оскільки вони дуже важливі у нашій мові. Кожна з них виконує свою роль, і ми повинні вивчати й знати і її значення, і граматичні ознаки, і її синтаксичну роль.

 

 

                                  Розряди прикметників

якісні

відносні

присвійні

 

 

 

 Безпосередні ознаки, закладені в самій суті предметів, ознаки, які здатні виявлятися різною мірою, інтенсивністю і сприймаються:

Виражають незмінну ознаку, яка не може виявлятися більшою чи меншою мірою,  опосередковано через відношення до чогось;

 

Вказують на належність предмета якійсь істоті й відповідать на питання

чий? чия? чиє?:

мамин, татів, братів, сестриччин, Ольжина, бабусина

-         Зором: яскравий

-         Слухом: голосний

-         Смаком: кислий

-         Нюхом: запашний

-         Дотиком (органами чуття безпосередньо):

теплий, холодний, м’який

 

-         Предмета: скляний, кораловий, керамічний

-          Явища: осінній, літніій, грунтовий, дощовий.

-         Призначення: шкільний, шевський, канцелярський

Творяться лише від назв істот: лисичка – лисиччина, вовк – вовчий,

Перепілка – перепілчин,

Соловейко - соловейків

-         Просторові: широкий

-         Часові: короткий, повільний, швидкий

 

-         Абстрактного поняття:

політичний, географічний, античний, польський, атмосферний, мовленнєвий

Суфікси – ин (-їн): Таня – Танин, Галя – Галин, бабуся – бабусин, Зоя, Зоїн.

-         ів (-їв): Іван – Іванів, Данило – Данилів, батько - батьків

-         Духовні чи фізичні властивості живих істот:

-         Вродливий, добрий, сміливмй, тямущий, розумний.

-         Місця і часу: тутешній,

-         Учорашній, тижневий, торішній, минулорічний, колишній, щомісячний,

дводенний

-ач (-яч): собачий, ослячий, курячий, телячий, заячий.

-         Зовнішня форма: опуклий, плоский, круглий.

-         Числа: поодинокий, потрійний, двозначний, десятковий

-         Ин (-їн): орел – орлиний, сокіл – соколиний, зозулин, чайка – чаїний і чайчин

-         Загальна оцінка: поганий, гарний.

-         Дії: підготовчий, лічильний, пральний, розвантажувальний.

 

                Тренувальна вправа

                     Солодкий, гіркий, холодний, гарячий.

Із поданими прикметниками складіть по 2 речення, щоб у першому реченні вони  були вжиті у прямому значенні, а в другому – в переносному.

                           Тренувальна вправа

               Завдання. Записати. Підкреслити всі члени речення

Його теплий погляд був привітним і добрим. Літо тепле, але дощове.

Літній день сонячний і безвітряний.

   Домашнє завдання: вивчити $ 60, впр.433.

Немає коментарів:

Дописати коментар