четвер, 8 квітня 2021 р.

Лист

 

                             Українська література 6 клас

                                     9 квітня (п’ятниця)

                                          Урок №54

 

ТЕМА. Написання листа улюбленому літературному героєві

                                      Хід уроку

   ***Прочитати вірш, визначити головну думку.

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

коли їх  ждуть далекі адресати,

коли є час, коли немає часу,

і коли навіть ні про що писати.

Пишіть про те, що ви живі-здорові,

не говоріть, чого ви так мовчали.

не треба слів, навіщо бандеролі?

Ау! – і все, крізь роки і печалі

                                           Л.Костенко

*** У людей завжди була і залишається потреба спілкуватись, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування — один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя. Складання листа  -  особливий вид творчості. Напи­сати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

                                    Історія створення конверта.

      Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу, на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брейтоні власник паперової крамниці придумав для листів папе­рові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу.

Новина сподобалася. «Мішечки» для листів стали на­зивати «конвертами» від англійського слова  — закривати. Конверти почали випускати спеціальні під­приємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

              Лист — аналітичний жанр журналістики, в якому у формі звернення до конкретної особи, групи осіб  висловлюється авторська позиція, дається оцінка фактам, подіям , аналізуються й оцінюються вчинки і погляди адресата.

Людина з легенди

      На стіні храму села Тур'ї-Ремети  Перечинського райо­ну на Закарпатті увічнена мідна фігурка листоноші Федора Фекети. Пам'ятний знак відлитий із чавуну. На барельєфі — молодий верховинець у скромному селянському вбранні. На голові бриль, на ногах — пле­тені личаки, незамінні для гуцулів, на плечі — палиця з поштарською торбинкою.

    Він був не просто поштарем. Ще його називали пос­лом. Щодня за будь-

якої погоди його маршрут про­лягав до Ужгорода. І одразу назад — пішки, понад 60 км на день. Помер трагічно. Він потонув, але листи викинув на берег

*** Основне призначення листів — повідомити про щось адресата (Слайд №4). Але не всі листи мають однакове оформлен­ня. Воно залежить від того, ким є адресат та адресант: родичами, друзями чи службовцями, державними уста­новами. Тому розрізняють листи ділові (офіційні) та особисті (приватні).                                                                                    

    Написання приватного (особистого)  листа — це справжнє мистецтво. Щоб оволодіти мистецтвом листування, слід за­своїти правила  написання

1. Починати листа необхідно із звертання.

 Проблема ви­бору звертання є доволі делікатною. Найпоширенішими є  такі звертання:

Шановний/а (ім'я та батькові)!

Шановний/а пане (пані)... !

Шановні панове (колеги)!

 Вельмишановний добродію!

 Глибокошановний (ім'я та по батькові)!

Дорогий/а (товаришу, друже, подруго...)

     Не слід забувати про те, що в українській мові звертання вживають у формі кличного відмінка. Відсутність звертання може бути витлумачена як зневага до адресата і порушення етикету  листування.

   Наявність звертання не вичерпує проблеми правильно розпо­чатого листа, щоб він справив на адресата належне враження.

2. Дуже важливо ретельно обміркувати початкову фразу листа, від якої може багато залежати.  Уже в  першому ж реченні буде доречним ввічливо висловити вдячність.

Висловлюємо свою найщирішу вдячність за...

Перш за все дозвольте подякувати Вам за...

Цей лист вияв нашої вдячності за...

Прийміть нашу щиру (найщирішу) подяку за...

Ми щиро вдячні Вам за те, що Ви...

Дозвольте висловити свою вдячність...

3. Основна частина листа – це розкриття  мети написання, повідомлення новин, ваших думок та побажань.

 4. Вибір завершальних речень є також дуже важливим і залежить насамперед від змісту листа. Можна повторити подяку, висловлену на початку листа, чи  просто подякувати за допомогу, оскільки слово "дякую" — найуживаніше слово кожного людини.

Дозвольте ще раз подякувати Вам...

Хочемо ще раз висловити свою щиру вдячність...

Ще раз дякуємо Вам і висловлюємо надію, що....

Щиро дякуємо за...

  Доречним і корисним наприкінці листа є запевнення ад­ресата як психологічне підкріплення усього висловленого в листі:

Запевняємо, що Ви цілковито можете розраховувати на нашу….

Будемо раді …

Лист поета Василя Стуса, написаний синові Дмитру

Дорогий сину!

      Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, Ти й справді зможеш закінчити

чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама ? Бо я за весь час дуже хотів

 бути задоволеним тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Я шкодую дуже, що ви з мамою не змогли приїхати в січні. Добре було б, щоб ви таки приїхали удвох із мамою.

    Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею.

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Пиши, що Ти читаєш тепер. Але пиши тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.

   Будьмо ж!

   Твій тато

 

Орієнтовний план написання листа.

І. Початок

1.  Звернення до  адресата  – головного  героя ( вказати назву твору, автора)

2.  Мета написання листа.

ІІ. Основна  частина

1.Перше знайомство.

2. Що найбільше подобається у поведінці героя твору?

3. Які риси характеру хотіли б виховати у собі?

4. Чого навчилися?

5. Чи хотіли б мати такого друга?

ІІІ Кінцівка

1. Ваші побажання, прохання.

2. Прощання.

3. Підпис , дата.

V. Домашнє завдання. Написати листа  улюбленому літературному героєві.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар