Українська мова 6 клас
1
квітня ( четвер )
Урок
№ 98
Тема. Навчальний
письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень
у художньому стилі
*** Прочитати
текст. Визначити, до якого типу мовлення він належить.
Іменини
Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою
скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся за
стіл сяде. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся –
ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім
у школі: у Ніниної бабусі руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
— Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
— Чому? – здивувалася мати.
— У неї руки тремтять. Капає на стіл…
Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і
сховала її в шафу.
Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:
— У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю
тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
За В. Сухомлинським
НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ
— ЇЇ ДУША
До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така
спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до
новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але
почувалася в класі дуже самотньо.
Узимку, коли лютував грип, вона
захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити
добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся
кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не
було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у
своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди
та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слухали
розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір.
Потім ми часто заходили в
гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не
розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати
великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а
не зовнішність…(З журналу).
Теза — основне твердження,
чітко сформульована думка, правильність якої треба довести.
Докази — аргументи, що
підтверджують істинність основної думки за допомогою фактів і логічних
доведень.
Висновок —те, що випливає з доказів
(узагальнення); остаточна думка про що-небудь; підсумок, міркування.
***Поміркувати, хто такий друг?
Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій
людині? А чи відрізняються, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»?
Відповідь покласти в основу твору-роздуму.
* Запам’ятайте і
порівняйте! Учинок — дія, що
складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру,
мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення
до оцінки навколишніх. Поведінка —
сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого
періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є
вони навмисними чи ненавмисними.
Увага! Твір — продукт творчої
діяльності людини; самостійна шкільна або домашня робота у вигляді письмового
(усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити
власні міркування з реально існуючої проблеми.
Складання твору-роздуму
Написати твір-роздум на
одну із тем: «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм
товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок
можна вважати героїчним», використовуючи
фразеологізми та слова з довідки
Довідка: людина, що відповідає
моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий,
принциповий; може і готовий захистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті
й злагоді; вдячний
Домашнє завдання.
Оформити письмово твір-роздум
у художньому стилі.
Немає коментарів:
Дописати коментар